UTBILDNING

ANPASSNING AV KBT TILL BARN OCH UNGDOM

Malinda Àr en uppskattad förelÀsare som förelÀser vid psykolog- och psykoterapeututbildningar vid flera olika universitet. Hon erbjuder fÀrdiga förelÀsningar inom olika omrÄden men ger ocksÄ skrÀddarsydda upplÀgg efter verksamhetens önskemÄl och behov.

Att arbeta med KBT med barn, ungdomar och deras familjer Ă€r bĂ„de roligt, dynamiskt och stĂ€ller höga krav pĂ„ förkunskaper inom omrĂ„det. Hur gör man egentligen en beteendeanalys som inkluderar flera personers tolkningar, kĂ€nslomĂ€ssiga reaktioner och inlĂ€rda beteendemönster som förstĂ€rks pĂ„ olika sĂ€tt? Hur arbetar man med patienter som inte sökt terapi pĂ„ eget initiativ och har svĂ„rt att se de negativa konsekvenser deras dĂ„liga psykiska mĂ„ende fĂ„r? Hur kan man anpassa KBT-behandlingens psykoedukation, behandlingsrational och behandlingstekniker sĂ„ att det matchar barn och ungdomar med olika mognadsnivĂ„er? Är behandlingsprogram för barn en kopia av vuxenprogrammen? Hur skiljer de sig annars Ă„t i innehĂ„ll och utförande? I vilken ordning ska man prioritera bland olika problemomrĂ„den som patienten och familjen kĂ€mpar med? Vilken roll ska förĂ€ldrar ha i behandlingen och varför? Dessa och mĂ„nga andra frĂ„gor fördjupar vi oss i och trĂ€nar pĂ„ analysmodeller sĂ„vĂ€l som terapeutiska fĂ€rdigheter.

Malinda har under mÄnga Är undervisat i anpassning av KBT till barn, ungdomar och deras förÀldrar. Hon har ocksÄ skrivit i en sammanfattande fackbok inom barnomrÄdet, KBT inom Barn och Ungdomspsykiatrin (2017).

Hör gÀrna av er för att diskutera funderingar eller utbildningsupplÀgg.